4 października w naszej szkole świętowaliśmy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia.
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia organizowany jest już od 9 lat. W naszej szkole odbywał się po raz drugi. W tym dniu uczniowie, nauczyciele oraz wszyscy dorośli mieli okazję do przypomnienia sobie tabliczki mnożenia w ciekawy, zabawny, niebanalny sposób – w czasie krótkich egzaminów. Ale nie takich zwykłych, trochę strasznych egzaminów, w czasie których zjada nas trema. W czasie Światowego Dnia Tabliczki Mnożenia egzaminatorami są dzieci, które odpytują swoich kolegów oraz osoby dorosłe.
Z każdej klasy zostało wytypowane po dwóch uczniów, którzy pełnili rolę egzaminatorów-dzieci sprawdziły się w tej roli doskonale- wykonywały one swoją pracę skrupulatnie i rzetelnie. Każdy uczeń, który dobrze odpowiedział na pięć pytań związanych z tabliczką mnożenia otrzymywał certyfikat eksperta i naklejkę. Egzamin trwał 3 minuty. Następnie mogli rozpocząć zdobywanie punktów przez zabawę z tabliczką mnożenia. Na sali gimnastycznej rozstawione było 6 stanowisk .Na każdym z nich poprzez różne gry i zabawy można było utrwalić tabliczkę mnożenia i zdobyć punkty. Przy pierwszym uczniowie ustawiali wieżę z kubków z pytaniami z tabliczki mnożenia. Trwały rozgrywki gry „połącz kropki”, gdzie po wyrzuceniu kostką oczek – wymnażało się uzyskane cyfry i łączyło kropki leżące przy odpowiedzi. Była też przystosowana do tabliczki mnożenia gra „KABUM”, gdzie oprócz wiedzy odpowiedzialny za ilość zdobytych punktów był też los. W ostatnich sekundach, gdy wylosowało się łyżeczkę z napisem „kabum” można było stracić wszystko- ta gra budziła najwięcej emocji wśród uczniów. Na następnym stanowisku można było opanować zasady tabliczki mnożenia na wyciętych z papieru dłoniach, rozwiązać rebusy. I ostatnie dwa stanowiska miały być z podziałem damsko- męskim- „Piłkarz Matematyk” i „Królowa skakanki”. Trzeba było odpowiadać na pytania z tabliczki mnożenia i wykonywać odpowiednią czynność sportową. Okazało się, że dziewczyny, aby zebrać większą ilość punktów chętnie strzelały do bramki, a chłopcy skakali przez skakankę.
Oprócz tego po szkole krążył patrol egzaminacyjny, który odpytywał rodziców , uczniów i pracowników szkoły z tabliczki mnożenia, a wiedzę nagradzał słodkościami.
Spędziliśmy na sali gimnastycznej, aż 3 godziny.
A czy warto? Ba! Nauka tabliczki mnożenia to dla dzieci zwykle mordęga: nie dość, że trzeba wykuć na pamięć nudne działania matematyczne, to jeszcze potem trzeba je zdać na ocenę. Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia zamieniał ją w świetną zabawę, dzięki której tabliczka sama wchodziła do głowy. Nauka poprzez zabawę przynosi sukcesy w liczeniu, rozwiązywaniu łamigłówek matematyczno-logicznych, podwyższa samoocenę, buduje pewność siebie, zachęca do podejmowania kolejnych wyzwań.
Bardzo dziękuję wszystkim uczniom za zaangażowanie, a nauczycielom i uczniom klasy 8B za pomoc w organizacji.
Koordynator projektu i nauczyciel matematyki
Justyna Kuczyńska
Do zobaczenia za rok!