AKTUALIZACJA Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych- LINKI
1.Oferta edukacyjna i statystyki chętnych (progi punktowe) - Vulcan
https://gdansk-stat.edu.com.pl/oferta-i-statystyki
2.Progi punktowe 2023-2024 - zebrane, tabela z częścią szkół z Trójmiasta
https://s-trojmiasto.pl/download/2025/Progi%20punktowe%202023%20i%202024.pdf
3.Edumapa - szkoły ponadpodstawowe z Trójmiasta i kalkulator punktów (w tym SPE)
https://edumapa.com/
4.Jak wspierać dziecko w wyborze szkoły ponadpodstawowej - film CDZM Poznań
https://www.youtube.com/watch?v=vChaC0PCJk0
5.Terminy postępowania rekrutacyjnego 2025/26
https://tiny.pl/tr9h0fqd
6.Wykaz zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych organizowanych przez
kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły
https://www.kuratorium.gda.pl/wykaz-zawodow-wiedzy-artystycznych-i-sportowych-organizowanych-przez-kuratora-oswiaty-lub-inne-podmioty-dzialajace-na-terenie-szkoly-3/
7.Komunikat Kuratora „Punktacja osiągnięć sportowych”
https://www.kuratorium.gda.pl/komunikat-punktacja-osiagniec-sportowych/
8.Nabór Pomorze - szkoły ponadpodstawowe (startuje od 15.05.2025 r.)
https://nabor-pomorze.edu.com.pl/kandydat/app/access_locked.xhtml
9.Przykładowy regulamin rekrutacji - X LO Dwujęzyczne
https://lo10.edu.gdansk.pl/Content/pub/451/24_25/rekrutacja_05_06/regulamin-rekrutacji-2025-2026.pdf
10.Szkoły ponadpodstawowe a uczniowie z orzeczeniami
Wszystkie szkoły mają obowiązek przyjmować uczniów z orzeczeniami.
Poniżej informacje, z jakimi orzeczeniami uczniowie już trafili do szkół i czy szkoła ma
udogodnienia dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
Szkoły przystosowane dla uczniów niepełnosprawnych ruchowo:
- Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1 (Technikum nr 2, SB I st. nr 2)
- VII LO
- Zespół Szkół Morskich (ewentualnie w zawodach Technik spedytor, Technik logistyk)
- indywidualne przypadki - I LO
Szkoła przyjmuje uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego
(autyzm, w tym Zespół Aspergera, niedosłuch). Wszyscy uczniowie z orzeczeniami
mogą korzystać z rewalidacji na terenie szkoły oraz są dobrze zaopiekowani pod kątem
psychologiczno-pedagogicznym. Nauczyciele również dostosowują swoją pracę do
indywidualnych potrzeb uczniów.
Nie ma klas integracyjnych.
Budynek szkoły nie jest dostosowany do potrzeb uczniów niepełnosprawnych ruchowo. - II LO
W szkole są uczniowie w Spektrum Autyzmu (Asperger) oraz z ADHD.
Budynek szkoły nie jest dostosowany do potrzeb uczniów niepełnosprawnych ruchowo
(szkoła ma 3 piętra w starym budynku, a nie ma windy), mimo tego jest np. uczennica,
która porusza się o kulach i super daje sobie radę. - III LO
Budynek szkoły nie jest dostosowany do potrzeb uczniów niepełnosprawnych ruchowo. - IV LO
W każdym roku szkoła przyjmuje uczniów z niepełnosprawnościami - z autyzmem,
niedosłuchem, niedowidzeniem, z afazją, zaburzeniami komunikacji językowej.
W szkole zatrudniony jest pedagog specjalny, nauczyciel wspomagający, pedagog,
psycholog.
Nie ma klas integracyjnych, dzieci z orzeczeniami uczą się w klasach ogólnodostępnych.
Budynek szkoły nie jest dostosowany do potrzeb uczniów niepełnosprawnych ruchowo
(brak windy, podjazdów). - V LO
Szkoła przyjmuje uczniów ze wszelkimi orzeczeniami.
Szkoła nie jest przystosowana dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową (jest dużo
schodów, nie ma podjazdów ani wind). - VII LO
W szkole było dwóch uczniów na wózkach inwalidzkich, został dla nich zbudowany
podjazd do szkoły, zajęcia tej klasy odbywały się na parterze, a klasa była integracyjna.
Nie ma windy, więc przebywali tylko na parterze. Obecnie (04.2025 r.) w VII LO jest kilku
uczniów ze Spektrum Autyzmu, w jednej z klas aż troje takich uczniów i dla nich jest
nauczyciel wspomagający. Grono pedagogiczne ma szkolenia na temat autyzmu, od
wielu lat szkoła ma uczniów ze Spektrum Autyzmu. W szkole są też uczniowie
niedowidzący i niedosłyszący. - IX LO
Są w szkole uczniowie słabowidzący i w Spektrum Autyzmu, jednocześnie szkoła nie
jest placówką specjalizującą się w edukacji uczniów z orzeczeniami.
Szkoła nie jest przystosowana dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową (są 3 piętra,
pracownie wszystkie poza biologicznymi i geograficznymi, są na piętrach; brak windy,
wysokie schody do wejścia i brak rampy). - XII Sportowe Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego
Nie ma klas integracyjnych. - XIV LO
Szkoła przyjmuje uczniów posiadających orzeczenia o Zespole Aspergera, Spektrum
Autyzmu. - XV LO
Osoby niedosłyszące, niedowidzące w małym stopniu - takie osoby z orzeczeniami
mają dostosowania.
Nie ma klas integracyjnych.
Szkoła nie jest przystosowana dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową. - XXI LO
Obecnie (04.2025) są w szkole uczniów z orzeczeniem ze Spektrum Autyzmu, z
zaburzeniami mowy, z niedosłuchem.
Szkoła nie jest przystosowana dla uczniów z niepełnosprawnością ruchową. - XXIV LO
W szkole przewidziana jest tylko jedna klasa pierwsza licealna. Nie ma klasy
integracyjnej. Przyjmowane są dzieci z orzeczeniami, ale są to głównie uczniowie z
dzielnicy, żeby nie musieli dojeżdżać do innych, oddalonych szkół od miejsca
zamieszkania.
Szkoła ma windę. -
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 1
(Technikum nr 2, Szkoła Branżowa I st. nr 2)W Technikum nr 2 kształci się m.in. młodzież z niepełnosprawnością ruchową. Zawody, w
których kształci Technikum nr 2 stwarzają możliwość samozatrudnienia zdalnego lub pracy na
stanowiskach pracy chronionej. Szkoła oferuje naukę w klasach integracyjnych dla profili:
Technik grafiki i poligrafii cyfrowej
Technik fotografii i multimediów
W tych kierunkach mogą kształcić się osoby z prawie wszystkimi rodzajami
niepełnosprawności - prócz osób niewidzących.
W 2008 r. placówka otrzymała tytuł „MIEJSCE PRZYJAZNE OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM”.
Podjazd dla niepełnosprawnych, winda, platforma hydrauliczna wewnątrz budynku,
przebudowane sanitariaty, to tylko niektóre z elementów, jakie zastosowano w CKZiU Nr 1 w
Gdańsku, aby w pełni dostosować budynek szkoły do potrzeb uczniów niepełnosprawnych. - Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich (Technikum nr 3, Szkoła Branżowa I st. nr 3)
W szkole są uczniowie: słabowidzący, z Zespołem Aspergera, zagrożeni
niedostosowaniem społecznym.
Uczeń musi przejść badania w medycynie pracy, lekarz orzecznik wydaje orzeczenie, czy
uczeń może uczyć się w zawodach, które są dostępne w szkole. - Zespół Szkół Architektoniczno-Projektowych
(Technikum nr 7, Szkoła Branżowa I st. nr 7)
Przyjmowanie uczniów z orzeczeniami - zależy od rodzaju schorzenia. Szkoła kształci
w zawodach typowo usługowych - wymagany kontakt z klientem. W związku z tym
problem z nawiązaniem kontaktu z drugim człowiekiem, niedostosowanie społeczne, w
zawodzie pilot wycieczek może być problemem.
Szkoła nie jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych ruchowo. Niestety są schody
i budynki na górkach, co utrudnia podjazd lub przejście osobom o kulach. -
Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2
(Technikum nr 8, Szkoła Branżowa I st. nr 8)Do szkoły przyjmowani są uczniowie z Zespołem Aspergera, afazją, niedowidzący,
niedosłyszący, zagrożeni niedostosowaniem społecznym, z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim do szkoły branżowej.
Szkoła nie ma warunków do przyjmowania uczniów niepełnosprawnych ruchowo,
niewidomych, niesłyszących, niedostosowanych społecznie. -
Zespół Szkół Energetycznych
(Technikum nr 13, Szkoła Branżowa I st. nr 10)Szkoła przyjmuje uczniów z orzeczeniami: z zespołem Aspergera, z niepełnosprawnością
intelektualną w stopniu lekkim, z niedosłuchem, niedowidzący, z afazją - szkoła nie ma wpływu
z jakimi orzeczeniami przyjmuje uczniów (lekarz medycyny pracy bada i wydaje decyzję o braku
przeciwwskazań do wykonywania danego zawodu) - dopiero po rekrutacji się dowiaduje, z
jakim orzeczeniem przychodzi uczeń.
Uwaga! Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim nie radzą sobie z
matematyką i cierpią emocjonalnie.
W szkołach podstawowych przekazać, że przeciwwskazaniami do zawodów jest np.
daltonizm do zawodu technik elektryk, epilepsja - do zawodu technik informatyk.
Często uczniowie z orzeczeniami przeżywają straszne trudności adaptacyjne i emocjonalne.
Szkoła jest za ogromna dla autystyków, nie jest przystosowana dla osób niepełnosprawnych
ruchowo. -
Zespół Szkół Morskich
(Technikum nr 16, Szkoła Branżowa I st. nr 16)Zawody "morskie" - nie ma możliwości przyjęcia osób z orzeczeniami (lekarz orzeka).
W zawodach: Technik spedytor, Technik logistyk , Technik eksploatacji portów i
terminali, Technik hotelarstwa - są osoby z orzeczeniami (Zespół Aspergera, Spektrum
Autyzmu).
Niepełnosprawność ruchowa - w nowym budynku są dostosowania. W indywidualnych
przypadkach można dostosować zajęcia dla osób z niepełnosprawnością ruchową
(zawody Technik spedytor, Technik logistyk). -
Szkoły Okrętowe i Techniczne CONRADINUM
(Technikum nr 18, Szkoła Branżowa I st. nr 18)Nie ma klas integracyjnych.
Osoby z orzeczeniami z upośledzeniem umysłowym czy Spektrum Autyzmu - bardzo
utrudnione zdobycie zawodu.
Nie są przyjmowane osoby z niepełnosprawnością ruchową (brak windy, duża ilość
pięter i schodów).
JAK WYGLĄDA REKRUTACJA DO SZKOŁY ŚREDNIEJ?
Rekrutacja do szkoły ponadpodstawowej składa się z kilku etapów. Najpierw uczniowie składają wnioski, następnie uzupełniają je o dokumenty wymagane przy rekrutacji do liceum (lub też innej szkoły średniej), a później także o dane z wynikami egzaminu ósmoklasisty.
Po opublikowaniu listy osób zakwalifikowanych uczniowie muszą jeszcze złożyć wniosek o potwierdzenie woli przyjęcia do szkoły, który jest jednoznaczny z zapisem do danej placówki. Terminy rekrutacji podstawowej i uzupełniającej są różne w zależności od regionu, jednak zazwyczaj zapisy rozpoczynają się już w maju i trwają do końca lipca.Etapy i zasady rekrutacji do szkół ponadpodstawowych
Zapisy do szkół ponadpodstawowych przebiegają zgodnie z następującymi etapami:
- składanie wniosków (najczęściej w systemie elektonicznym),
- uzupełnianie wniosku o dane ze świadectwa ukończenia szkoły oraz dostarczenie świadectwa do szkoły pierwszego wyboru,
- uzupełnianie wniosku o wyniki z egzaminu ósmoklasisty,
- odbiór zaświadczenia o wynikach z egzaminu ósmoklasisty ze szkoły podstawowej,
- dostarczenie świadectwa zaświadczenia o wynikach z egzaminu ósmoklasisty do szkoły pierwszego wyboru,
- wyniki rekrutacji
- potwierdzanie woli podjęcia nauki,
- ostateczne wyniki rekrutacji - publikacja list przyjętych.
Terminy rekrutacji nie zostały jeszcze przekazane, jednak zazwyczaj składanie wniosków rozpoczyna się już w połowie maja i trwa mniej więcej do połowy czerwca. Na przełomie czerwca i lipca odbywa się z kolei uzupełnianie wniosku o niezbędne dokumenty. Mniej więcej w drugiej połowie lipca ogłaszane są wyniki rekrutacji.
Terminy postępowania rekrutacyjnego. Gdzie je znaleźć?
Terminy postępowania rekrutacyjnego znajdziemy na stronach poszczególnych kuratoriów oświaty. Zazwyczaj są one ogłaszane do końca stycznia. Zamieścimy je w tym tekście, gdy tylko się pojawią.
Jak liczyć punkty do liceum lub technikum?
Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów, punkty za egzamin klas ósmych i za oceny na świadectwie ukończenia szkoły są przeliczane zgodnie z zamieszczonym w dokumencie mnożnikiem. Maksymalnie można uzyskać 200 punktów.
Kalkulator punktów do liceum.
Punkty do liceum to temat, który interesuje każdego ósmoklasistę, chcącego dostać się do wymarzonej szkoły ponadpodstawowej. Wielu uczniów zastanawia się, jak obliczyć punkty do liceum. Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób to zrobić. Pamiętajmy, że każda szkoła ponadpodstawowa ustala nieco inne progi punktowe. Nie można o tym zapominać. Sprawdźmy więc najpierw wymagania konkretnej placówki.
Maksymalna liczba punktów, którą można uzyskać w trakcie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych to 200. Połowę z nich uczeń ma szansę zdobyć za dobry wynik egzaminu ósmoklasisty a drugą połowę – za oceny na świadectwie, szczególne osiągnięcia czy działalność dodatkową (np. wolontariat).
Punkty za wyniki na świadectwie oraz dodatkowe osiągnięcia są równie ważne. W trakcie rekrutacji brane są pod uwagę oceny z języka polskiego, matematyki oraz dwóch dodatkowych przedmiotów (ustala je konkretna szkoła, do której uczeń zgłasza chęć przyjęcia). W zależności od tego, jaką ocenę się ma na świadectwie, można otrzymać:
- 18 punktów za 6 (celujący),
- 17 punktów za 5 (bardzo dobry),
- 14 punktów za 4 (dobry),
- 8 punktów za 3 (dostateczny),
- 2 punkty za 2 (dopuszczający).
Dodatkowe punkty można dostać także za:
- świadectwo z paskiem (7 punktów),
- udział w szkolnym wolontariacie (3 punkty),
- szczególne osiągnięcia, np. zdobycie wysokich wyników w konkursach, olimpiadach, wydarzeniach sportowych czy artystycznych (maksymalnie 18 punktów, jednorazowo od 2 do 10 punktów).
Jakie dokumenty należy złożyć do szkoły średniej?
Dokumenty wymagane przy rekrutacji do liceum, technikum czy innej szkoły średniej to:
- wniosek o przyjęcie do szkoły,
- zaświadczenie o wynikach egzaminu ósmoklasisty,
- świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.
Dodatkowo niektórzy uczniowie (np. ze szkół branżowych) w zależności od kwalifikacji są zobowiązani do złożenia następujących dokumentów:
- zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do odbywania praktycznej nauki zawodu (dla szkół branżowych)
- zaświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do prowadzenia pojazdu silnikowego (Dla niektórych kierunków zawodowych)
- psychologiczne zaświadczenie o braku przeciwwskazań psychologicznych do prowadzenia pojazdu silnikowego (dotyczy to nauki zawodów, w których program nauczania przewiduje zdobycie umiejętności prowadzenia pojazdu silnikowego lub pojazdu silnikowego w ramach prawa jazdy kategorii C, lub C+E).
Ile szkół można wybrać po 8. klasie?
W Gdańsku w r.szk. 2024/25 do nieograniczonej liczby szkół, w Gdyni także, w Sopocie do 3.
Do ilu oddziałów w szkole można składać wnioski?
Uczniowie w ramach jednej szkoły mogą złożyć wniosek do więcej niż jednej klasy pierwszej. Na przykład:
- 1 klasa (ta, do której rzeczywiście uczeń chce się dostać);
- 2 klasa (ta, które też jest w porządku);
- 3 klasa (ta, która jest ostatecznością).
Zdarza się, że jeśli uczeń nie dostał się do wymarzonej klasy, na przykład o profilu matematyczno-fizycznym, ale uzyskana liczba punktów pozwoliła mu na przyjęcie do innego oddziału w tej samej szkole, decyduje się pozostać w placówce, wybierając dostępny profil.